مقررات تازه بانک مرکزی برای صدور دستهچک / اشخاص حقیقی ۱۰ برگ و حقوقی ۲۵ برگ

بانک مرکزی در بخشنامهای تازه به شبکه بانکی اعلام کرد از بامداد دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ مقررات جدیدی در زمینه صدور دستهچکهای کاغذی و الکترونیکی اجرایی میشود. این تغییرات بهویژه برای مشتریانی که برای نخستین بار متقاضی دریافت دستهچک هستند، شرایط ویژهای را تعیین کرده است.
به گزارش میربانکی، ساماندهی به نظام چک در سالهای اخیر یکی از مهمترین اولویتهای بانک مرکزی بوده است. از راهاندازی سامانه صیاد تا اعمال محدودیتهای تازه، همه این اقدامات با هدف افزایش اعتبار چک و کاهش ریسکهای اعتباری صورت گرفته است. حالا با مصوبه جدید هیأت عامل بانک مرکزی، صدور دستهچک برای اشخاص حقیقی و حقوقی وارد مرحله تازهای میشود.
بر اساس بخشنامه شماره 04.135140 مورخ ۹ شهریور ۱۴۰۴، بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است که از ۱۷ شهریور، صدور دستهچک با مقررات جدید انجام خواهد شد. مطابق این دستورالعمل:
اشخاص حقیقی که برای نخستینبار تقاضای دستهچک دارند، در سال اول میتوانند یک دستهچک ۱۰ برگی کاغذی و همزمان ۱۰ برگ دستهچک الکترونیکی دریافت کنند. این موضوع بدون درنظر گرفتن قاعده بازگشت ۸۰ درصد برگههای مصرفشده اجرا میشود.
اشخاص حقوقی نیز در اولین سال فعالیت، امکان دریافت یک دستهچک ۲۵ برگی کاغذی و بهطور همزمان ۲۵ برگ دستهچک الکترونیکی خواهند داشت.
بانک مرکزی تأکید کرده است مبنای محاسبه سال، زمان اولین تخصیص دستهچک به مشتری در مؤسسه اعتباری است. همچنین جدول ارائهشده در این بخشنامه صرفاً برای مدیریت تدریجی صدور دستهچکها بر اساس الگوی رفتار اعتباری مشتریان تنظیم شده و بررسی ریسک اعتباری و اهلیتسنجی همچنان بر عهده بانک صادرکننده خواهد بود.
این بخشنامه یادآور میشود که قاعده کنترل ۸۰ درصد مصرف برگهها همچنان پابرجاست و مطابق نامه شماره 147775/00 مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ثبت و تأیید برگچکها در سامانه صیاد (پیچک) برای اشخاص حقیقی و حقوقی الزامی است.