• 1404-08-09

گزارش رسمی وزارت رفاه از عملکرد طرح ملی کالابرگ الکترونیکی

 گزارش رسمی وزارت رفاه از عملکرد طرح ملی کالابرگ الکترونیکی

طرح ملی کالابرگ الکترونیکی که با هدف بهبود معیشت خانوارها و تنظیم بازار کالاهای اساسی اجرا می‌شود، در چهار مرحله به مصرف نزدیک به تمام اعتبار تخصیصی خود رسیده است. بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سطح مشارکت خانوارها در این طرح به بیش از ۹۰ درصد رسیده و کالاهایی مانند برنج و حبوبات در صدر خریدها قرار دارند.

به گزارش میربانکی، طرح کالابرگ الکترونیکی یکی از سیاست‌های حمایتی دولت برای تسهیل دسترسی خانوارها به کالاهای اساسی است. این طرح از ابتدای سال جاری در چهار مرحله اجرا شده و آمارها نشان می‌دهد میزان استقبال خانوارهای مشمول، روندی صعودی و پایدار داشته است.

به گفته مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی، در هر مرحله تقریباً کل اعتبار تخصیص‌یافته مصرف شده و نرخ مشارکت خانوارها در برخی مراحل به ۹۶ درصد نیز رسیده است.

در مرحله نخست طرح، بیش از ۲۰ میلیون و ۹۳۷ هزار خانوار مشمول شناسایی شدند که از این میان ۱۸ میلیون و ۴۶۷ هزار خانوار تراکنش موفق داشتند. نرخ مشارکت در این مرحله ۸۸ درصد اعلام شد و از مجموع ۲۵ همت اعتبار تخصیصی، ۲۲ همت مصرف شد. بیشترین کالای خریداری‌شده در این مرحله حبوبات با سهم ۲۳.۲ درصدی و کمترین ماکارونی بود.

در مرحله دوم، تعداد خانوارهای مشمول به ۲۰ میلیون و ۹۴۲ هزار خانوار رسید. در این مرحله، سطح مشارکت خانوارها به ۹۶ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان در میان مراحل اجراست. از مجموع ۲۵ همت اعتبار (با استفاده از مانده مرحله قبل)، ۱۰۰ درصد منابع مصرف شد. حبوبات با سهم ۲۳.۴ درصد همچنان در صدر سبد خرید خانوارها قرار داشت.

در مرحله سوم، ۲۱ میلیون و ۳۷۹ هزار خانوار مشمول طرح بودند که ۱۹ میلیون و ۶۷۲ هزار تراکنش موفق ثبت کردند. نرخ مشارکت در این مرحله ۹۲ درصد بود و از ۲۵ همت اعتبار تخصیصی، ۲۴ همت مصرف شد. برنج با سهم ۲۲.۵۵ درصدی بیشترین سهم از تراکنش‌ها را به خود اختصاص داد.

در مرحله چهارم (مرحله جاری) که تا پایان آبان ادامه دارد، ۲۱ میلیون و ۵۷۰ هزار خانوار تحت پوشش هستند. تاکنون ۱۸ میلیون و ۹۲۳ هزار خانوار تراکنش موفق انجام داده‌اند و نرخ مشارکت ۸۷ درصد برآورد شده است. از ۲۵ همت و ۵۵۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی، ۲۳ همت مصرف شده و میزان مصرف اعتبار به ۹۳ درصد رسیده است. در این مرحله نیز برنج با سهم ۲۵.۹ درصدی در صدر کالاهای خریداری‌شده قرار دارد.

بر اساس آمار تجمیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان مهرماه ۹۸.۸ درصد از کل اعتبار اختصاص‌یافته به طرح کالابرگ الکترونیکی مصرف شده است. این آمار نشان می‌دهد طرح مذکور توانسته ضمن جلب مشارکت گسترده خانوارها، به یکی از ابزارهای پایدار سیاست حمایتی دولت تبدیل شود.

با تداوم اجرای طرح تا پایان آبان، پیش‌بینی می‌شود نرخ مشارکت و سطح مصرف اعتبار اندکی افزایش یابد. کارشناسان اقتصادی معتقدند موفقیت کالابرگ الکترونیکی در گرو پایداری تأمین منابع و تنوع کالایی در ماه‌های آینده خواهد بود.

ریحانه مهدوی

مدیر روابط عمومی

پست مرتبط