• 1404-08-09

خرید یک‌قسطه و چهارقسطه / ساده‌سازی پرداخت‌ها در خرید آنلاین

 خرید یک‌قسطه و چهارقسطه / ساده‌سازی پرداخت‌ها در خرید آنلاین

خرید اعتباری این روزها به یکی از روش‌های پرطرفدار پرداخت در ایران تبدیل شده است؛ روشی که هم کاربران و هم فروشگاه‌ها به دلیل سهولت، مدیریت نقدینگی و افزایش وفاداری مشتریان به آن تمایل پیدا کرده‌اند.

به گزارش میربانکی، در حالی که سهم خریدهای اعتباری در ایران هنوز بسیار کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است، نشانه‌ها حاکی از رشد سریع این شیوه پرداخت به‌ویژه در خریدهای آنلاین و حتی خریدهای خرد است. افزایش تمایل کاربران به خریدهای اعتباری، نه تنها به شرایط اقتصادی، بلکه به مزیت «یک پرداخت به جای چندین پرداخت» بازمی‌گردد.

استفاده از اعتبار در خریدهای آنلاین به سرعت در حال افزایش است. در آمریکا حدود ۲۵ درصد کاربران در سال ۲۰۲۴ از پرداخت اعتباری برای خریدهای سوپرمارکتی استفاده کرده‌اند؛ اما در ایران این رقم هنوز زیر نیم درصد است.

جالب آنکه، برخلاف تصور اولیه، استفاده از خرید اعتباری در مناطق شمالی تهران (یک تا سه) بیشتر مشاهده می‌شود. یکی از مدیران فروشگاه‌های آنلاین مواد غذایی در این‌باره گفت: «کاربران این مناطق برای خریدهای حتی ۵۰۰ هزار تومانی ترجیح داده‌اند از اعتبارشان در پلتفرم‌هایی مانند دیجی‌پی استفاده کنند. دلیل این موضوع بیشتر سهولت در پرداخت است تا فشار اقتصادی.»

یک پرداخت به جای چندین پرداخت

در روش اعتباری یک‌قسطه، کاربر در طول ماه خریدهای خود را انجام می‌دهد و در ابتدای ماه بعد تنها با یک پرداخت کل هزینه را تسویه می‌کند؛ بنابراین نیاز به وارد کردن مکرر رمز دوم و اطلاعات کارت از بین می‌رود. حتی در شیوه خرید چهارقسطه نیز کاربران علاوه بر مدیریت نقدینگی، تراکنش‌هایشان را کاهش می‌دهند.

ساده‌سازی پرداخت‌ها با کیف پول

انتقال دارایی به کیف پول دیجیتال در پلتفرم‌های اعتباردهی هم تجربه خرید را ساده‌تر کرده است. کاربران با این روش تا ۹۰ درصد تراکنش‌هایشان را کاهش می‌دهند و حتی خرید نقدی آنلاین را بدون ورود به درگاه بانکی انجام می‌دهند. پرداخت اقساط نیز به‌صورت یک‌جا در پایان ماه انجام می‌شود.

مزایای فروش اعتباری برای فروشگاه‌ها

فروش اعتباری تنها برای کاربران مزیت ندارد؛ فروشگاه‌ها نیز از آن منتفع می‌شوند. امکان خرید قسطی یا اعتباری، مشتریان بیشتری را جذب می‌کند. همچنین با استفاده از کیف پول اعتباری، فروشگاه‌ها می‌توانند پاداش خرید یا جوایز وفاداری را مستقیم در کیف پول مشتری شارژ کنند و او را به خرید دوباره از همان فروشگاه ترغیب کنند.

ریحانه مهدوی

مدیر روابط عمومی

پست مرتبط